niedziela, 13 września 2015

Co nieco o zwyczajach Irlandczykow

Irlandczycy zaskakuja mnie co chwile.

Podoba mi sie,ze pomimo tego,iz kraj jest bardzo maly to sie wyroznia. Swoja historia, oryginalnoscia, innoscia.

Irlandczycy porozumiewaja sie w dwoch jezykach - irlandzkim I angielskim.
Irlandia po irlandzku to Eire,w jezyku angielskim to Ireland.

Troszke o liczbie ludnosci :
Między rokiem 1841 a 1851 liczba ludności spadła z 8,2 miliona do 6,5 miliona osób. Przyczyną gwałtownego spadku liczby ludności była śmierć głodowa i emigracja (przeważnie do Wielkiej Brytanii i USA). Aktualnie poza granicami wyspy mieszka od 12 do 16 milionów osób pochodzenia irlandzkiego (13 mln w USA, a 1 mln w Kanadzie)[9].
W 2007 roku, był to kraj o najszybciej rosnącej populacji w Europie. Tempo wzrostu w 2006 wynosiło 2,5%, a trzy poprzednie lata kształtowały się na poziomie 2%. W 2011 zanotowano rekordową ilość 70 tys. urodzeń, a liczba dzieci przypadających na 1 kobietę postawiła ten kraj na pierwszym miejscu w Unii Europejskiej(Minia w 2011r. urodzila swojego pierwszego synka).
12% mieszkańców to cudzoziemcy,a Polacy stanowia najwieksza (zaraz po Anglikach) miejszosc narodowa W 2011 bylo Nas 122 tys czyli troche mniej, niz Syryjczykow przybywajacych do Europy na dzien dzisiejszy.

Ale nie o tym mialam pisac.

Irlandczycy ogolnie bardzo tolerancyjnym krajem. I pomimo, iz czasami spotykam sie z komenatrzem podobnym do ' och,kolejna z Polski' to wiekszosc z nich akceptuje Nas I szanuje.
Irlandczycy maja swoj swiat.
Uwielbiaja sporty.
Czy wiesz,ze w Irlandii najwieksza slawe maja rugby, gaelic football czy hurling?

Ostatnio nasze hrabstwo bralo udzial w finale

 GAA  HURLING ALL - IRELAND

Hurling (irl. Iomáint) – gra zespołowa, w której gracze używają kijów i piłek. Uważana za najszybszy zespołowy sport świata. Grana głównie w Irlandii zrodlo : encyklopedia


zrodlo : internet

Praktycznie kazdy dom obwieszony byl w barwach hrabstwa, szkoly zyczyly zespolowi powodzenia, a samochody jezdzily z choragiewkami.
Na meczach niejednokrotnie pojawiaja sie tlumy.Wszyscy wspolnie kibicuja I dopinguja swoja druzyne.

SWIATLA W SAMOCHODZIE :

Irlandczycy uzywaja swiatel przeciwmgielnych. O dziwo jest to w prawie irlandzkim dozwolone. Bardzo mnie to irytuje, szczegolnie,gdy uzywane sa one bez sensu ( fakt kierowca widzi lepiej,ale oslepia innych jadacych z naprzeciwka).
Zdarza sie,ze jadac po zmroku zapomni im sie wlaczyc swiatla. Nie ma ustawy,ktora nakazywalaby kierowcom miec zapalone swiatla np,gdy leje I widocznosc jest znikoma.
Tak wiec swiatla samochodu uzywaja blednie!

zrodlo : internet
KAMERY :

Rzadko kiedy mozna spotkac radiowoz ,ktory namierza kierowcow jezdzacych z nadmierna predkoscia. Czesciej postawione sa kamery przy drodze,ktore robia zdjecia.
Takowych w calej Irlandii jest jednak tylko garstka. Aby postawic kamere musi najpierw stac znak informujacy nas,ze moze sie ona tam pojawic. Atrap jak w Polsce nie ma.


POMOC POTRZEBUJACYM :

Irlandczycy bardzo czesto biora udzial w wielu charytatywnych akcjach,ktore organizowane sa na terenie calego kraju.
Sa to np spacery, bieg, jazda na rowerze. Zeby wziac w nich udzial trzeba sie zarejestrowac I zaplacic za udzial . Z reguly to koszt 10 - 20 euro ,ktory w wiekszosc zostaje przeznaczona na dany cel. Otrzymuje sie takze numer I koszulke,a przy ukonczeniu biegu dostaje sie dyplom.
Pieniadze zbierane sa walke z najrozniejszymi nowotworami, zawalami, a takze dla poszczegolnej osoby, zwierzat w schroniskach czy nawet bezdomnych.
Wlasnie dla tych ostatnich organizowana jest zbiorka pieniedzy ,ktora niesamowicie mnie zainteresowala.
Otoz 16 pazdziernika organizowana bedzie noc pod golym niebiem - na parkingu ,na lawkach, na dachach czy w ogrodzie. W ten sposob fundacja probuje naglosnic problem z jakim nie radzi sobie Irlandia ,czyli bezdomnoscia. Kazda mieszkajaca w Irlandii osoba,ktora chcialaby pomoc w tym celu,a moze nawet chcialaby rozglosic te akcje w pracy ,wklejam linka :

https://www.focusireland.ie/fundraising/company-fundraising/shine-a-light-at-work



HYMN NARODOWY :

Czy wiesz,ze w szczegolnosci na Connemarze ( rejon w zachodniej czesci Irlandii,w ktorej jezyk irlandzki jest zywy) przed zamknieciem pubu lub tez przed rozpoczeciem muzyki granej przez zespol odspiewywany jest hymn Irlandii?
Bardzo fajna tradycja.

CHODZA W LETNICH RZECZACH PODCZAS MROZU:

Dla Irlandczykow mroz to nie problem,a kazdy promyk wychylajacy sie spoza chmur powoduje jest powodem do zalozenia japonek lub krotkiego rekawka. I to nic,ze jest 10'C na plusie.
Dzieci sa hartowane,ze az czasami patrze na to wszystko z przerazeniem. Malenstwa z odslonietymi stopkami,a Matka w kozakach I grubej bluzie.

Co kraj to obyczaj, nieprawda?

MINISTRANTKI :

W Irlandii dziewczynki moga sluzyc jako ministrantki.
Co ciekawe komunia swieta moze byc wydawana z rak 'zwyklego czlowieka'.
W kosciele przewaznie jest tylko jeden ksiadz lub dwoje,wiec dodatkowe rece sa bardzo wskazane.
Wyznaczona osoba przemywa rece, pije z kielicha ksiedza po czym zaklada na siebie wiszacy krzyz.
Irlandczycy takze w wiekszosci biora komunie do rak,a nie prosto do ust tak jak w Polsce.
Zwyczajem jest takze, ze dzieci podchodza do komunii z rodzicami,by ksiadz ich poblogoslawil.

DOMY BEZ FIRAN, DRZWI Z SZYBA Z BOKU / SRODKU , BRAK KLAMEK I WIZJEROW:

Irlandczycy nie maja nic do ukrycia,bowiem ich domy mozna przejrzec wzdluz I wszerz.
Drzwi bez klamek jedynie na zatrzasniecie, szklo z boku drzwi (wystarczy wybic I dostep do zamka u drzwi gotowy), wizJery wystepujace jedynie w apartamentowcach,ale rzadko itp.
Moje drzwi wejsciowe sa praktycznie cale we szkle. Szok, prawda?


zrodlo : internet

To tylko garstka irlandzkich zwyczajow,ktora nasunela mi sie do glowy,by sie z Wami podzielic.


Tymczasem pozdrawiam Was cieplo,
Minia

8 komentarzy:

  1. Miniu, a czy Ty udekorowałaś dom na mecz Hurlingu ? Bardzo ciekawe te zwyczaje szczególnie podoba mi się odśpiewanie hymnu :)

    OdpowiedzUsuń
  2. O jak fajnie, bardzo lubię takie ciekawostki :) ja lubię Irlandię za U2 :) Kocham Ich twórczość, cieszy mnie fakt, ze frontman Bono urodził się tak jak ja 10 maja, a w rok moich narodzin powstał zespół - irlandzki zespół rockowy, powstały w Dublinie w roku 1976, pod nazwą, U2 :) To taka moja ciekawostka ;)
    Zaskoczyłaś mnie tymi światłami samochodowymi, nie zazdroszczę, mogą utrudniać życie. A sprawa kamer, czyli coś w rodzaju radarów, ciekawe jak się w tym odnajdują polscy kierowcy? W Polsce z naszymi "mistrzami prostej" ciężko sobie poradzić, ciekawe jak jest u Was, czy zdjęcia z tych radarów w większości należą do polskich kierowców?
    Piękny ten domek jaki wkleiłaś, podoba mi się ten brak firanek itd wychodzi na to, że moje okna w domu są po irlandzku udekorowane ;) Szklane drzwi i brak klamek - ciekawe :) My w projekcie swojego domu mieliśmy takie drzwi z dużą szybą boczną i świadomie z niej zrezygnowaliśmy.. czyli jednak jest coś w nas polakach takiego, ze tutaj ten strach jest zakorzeniony. Ale może jak widac niepotrzebnie, bo jeśli w Irlandi jest tyle naszego narodu, powszechnie uznawanego za złodziejski, a irlandczycy i tak mają szklane drzwi, to może to jakiś przestarzały stereotyp o nas? Oby :)
    Piękna tradycja z hymnem, fajnie z tym strojeniem przed meczem, pamiętam jak cudownie wyglądała Warszawa podczas Euro 2012, też miałam chorągiewki na aucie ;)
    A już najbardziej podoba mi się temat o pomocy charytatywnej. Ja akurat dużo wspólnego z tym mam, działam od lat w tej dziedzinie i namawiam do tego każdego i mogę powiedzieć, że my polacy też pięknie pomagamy, potrafimy się jednoczyć w takich sytuacjach, co napawa radością i przywraca wiarę w człowieka. Takie biegi, aukcje charytatywne itp są powszechne i tutaj, bardzo mnie cieszy, że dużo różnych firm i instytucji w to się włącza, jak i każdy z nas, który chce pomóc :)

    OdpowiedzUsuń
  3. A to teraz potwierdzasz to co podejrzewałam, paradujący w japonkach w marcu turyści to Irlandczycy :) We Włoszech sporo jest autoveloxów czyli skrzynek robiących zdjęcia (są również atrapy), ale te prawdziwe muszą obowiązkowo być zasygnalizowane wcześniej, w innym wypadku mandat jest prawnie nie ważny.

    Firanki i tutaj są rzadkością, a klamkę w drzwiach wejściowych to mam jedynie od strony wewnętrznej :)

    Przyznam się, że z początku trudno było mi się przyzwyczaić we Włoszech do ministrantek. Świeccy (nawet nie diakoni) wydają komunię a także kobiety!

    p.s.Bardzo fajny post. Uwielbiam takie nowinki :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No to dałam wczoraj popis i podszyłam się pod Syna:) Po prostu Młody się nie wylogował, a ja nie raczyłam tego zauważyć:))) Więc teraz to ujż jako ja : Świetny wpis. Niech się przewodniki schowają.
      A Wojtek ma teraz ze mnie niezły ubaw....

      Usuń
  5. Tutaj odwrotnie. Skrzynek automatycznie robiacych zdjecia samochodom przekraczajacym predkosc nie ma (przynajmniej ja sie nie spotkalam), ale policjantow polujacych na takie pojazdy jest zatrzesienie. :) Za to w wiekszych miastach czeste sa kamery robiace foty autom przejezdzajacym na czerwonym swietle.
    Tutaj dziewczynki tez moga sluzyc do mszy.
    Z domami jest to samo. Jak widac w oknie firanke, to na 90% mieszka tam polska rodzina. :) Amerykanie firan nie uznaja, ale za to okna sa szczelnie pozaslaniane zaluzjami badz roletami, a na zewnatrz czesto montowane sa jeszcze daszki, zeby tylko bron Boze chociaz promyk slonca sie nie przedostal. :) A te szyby i szybki przy drzwiach przyprawiaja mnie o ciarki! Nasze tylne drzwi sa do polowy cale oszklone i tez czesto mialam wizje jak ktos tlucze szybke i wklada reke do srodka, zeby otworzyc sobie od srodka. Zamykamy wiec dodatkowo na gorny zamek, do ktorego potrzebny jest klucz. :) Zreszta tutaj w spokojnych, cichych dzielnicach, szczegolnie wsrod starszego pokolenia, dosc powszechne jest po prostu niezamykanie drzwi. Dla mojego polskiego umyslu to niepojete! :D

    OdpowiedzUsuń
  6. Chyba by mnie skręciło w środku jakbym taką scenę zobaczyła, dziecko marznie, a matka opatulona...

    OdpowiedzUsuń

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Top WordPress Themes