wtorek, 19 sierpnia 2014

Co warto wiedziec o Irlandii...


Kiedys pisalam o irlandzkich ciekawostkach... dla zainteresowanych mozna znalezc co nieco tu

Ze wzgledu na to, ze Irlandia jest bardzo ciekawym krajem postanowilam sie z Wami podzielic jeszcze wieksza wiedza na jej temat :

1) Narodowym symbolem Irlandii nie jest slynna konieczynka tylko celtycka harfa. Irlandia jest jedynym krajem na swiecie ktory ma muzyczny instrument jako symbol narodowy.

2) Irlandzka flage stworzono tak, by byla odzwierciedleniem sytuacji politycznej kraju. Kolorem pomaranczowym byli Protestanci, zielonym Katolicy, a bialy kolor mial byc zwiastunem pokoju pomiedzy nimi.

3) Poki co w Irlandii nadal nie ma kodow pocztowych.

4) Skrzynki pocztowe sa koloru zielonego

5) W Irlandii wystepuja duze opady deszczu. W ciagu roku deszczowych dni jest ok 150,natomiast na zachodzie kraju (po stronie Atlantyku -czyli tam, gdzie mieszka Minia) deszcz pada do 225 dni do roku.

6)  Irlandia jest krajem neutralnym. Nie nalezy do NATO.

7) Jeszcze do 2010 roku za chec oddania krwi mozna bylo otrzymac darmowo pint'a Guinness'a. Oferte jednak wstrzymano, poniewaz namawiala ona i zachecala do spozycia alkoholu.

8) Najdluzsza rzeka w Irlandii  jest River Shannon. Ma 360 km dlugosci.

9) Tylko 9% Irlandczykow ma rude wlosy

10) 57 % Irlandczykow nosi okulary lub szkla kontaktowe

11) Irlandczykow jest wiecej na swiecie, niz w samej Irlandii

12) Typowa irlandzka, urodzinowa tradycja jest ulozenie dziecka glowka w dol I uderzenie nia w drzwi tyle razy, ile ma dziecko lat.Podobno to przynosilo mu to szczescie

13) Najstarszy irlandzki pub miesci sie w Athlone ma ponad 900 lat

14) Irlandzki architekt urodzony w Kilkenny zaprojektowal i wybudowal White House

15) Najdluzszym imieniem w Irlandii jest Muckanaghederdauhaulia

16) Baileys Irish Cream jest najbardziej popularnym likierem na swiecie

17) Irlandia byla ostatnim krajem w Europie, ktore zezwolilo malzenstwom wziac rozwod. Pierwszy rozwod mial miejsce w 1997 roku . Rozwod mozna wziac tylko wtedy, gdy malzenstwo nie mieszka ze soba nie mniej niz 4 lata. Wiekszosc Irlandczykow sie nie rozwodzi i zyje latami w separacji, bo koszta rozwodowe w sadzie sa bardzo wysokie.



A to krotki filmik o Irlandii , w tle celtycka muzyka, ktora niezwykle mi sie podoba.


Milego wieczoru,
Minia

23 komentarze:

  1. Ooooo matko! zwyczaj urodzinowy mnie całkowicie rozwalił :O

    W punkcie 9 się trochę zdziwiłam, bo jak pracowałam w hostelu, zdecydowana większość Irlandczyków miała właśnie rude włosy. Chyba, że akurat natrafiałam na te 9% ;)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie tez sie wydawalo, ze jest ich wiecej. Trzeba jednak pamietac, ze Irlandczycy to Celtowie, a do Celtow wliczamy tez kraje w UK, czyli np. Walie czy Szkocje ;) tam tez jest duzo ryzych :)

      Usuń
  2. Zwyczaj urodzinowy brzmi przerażająco... Wow, ciekawa jestem mocno tego pubu co ma 900 lat. Niesamowite :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak on wyglada z zewnatrz :http://500px.com/photo/48077916/sean's-bar-athlone-by-corin-bishop

      Usuń
    2. Robi wrażenie, zwłaszcza, że taki wiekowy...

      Usuń
    3. Koniecznie musze sie tam przejechac (mamy niecale 80 km to tego miasteczka) I zobaczyc ten pub na zywo ;)

      Usuń
    4. To wtedy koniecznie zrób zdjęcia wnętrza i zdaj relację z wizyty :)

      Usuń
  3. Uderzenie główką w drzwi, dobrze przeczytałam?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak :) nie wiem, nie probowalam...a moze powinnam ? :)

      Usuń
  4. Tylko 9% Irlandczyków ma rude włosy? Serio ? :D Ja myślałam, że co drugi ... :D Fajne te ciekawostki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja poniekad myslalam, ze chociaz 1/4 Irlandczykow na pewno ;)

      Usuń
  5. Bardzo ciekawe! Imię - powalające :D A ma jakąś krótszą wersję?
    O rozwodach - nie miałam pojęcia....

    Macie strasznie deszczowo tam. Można się przyzwyczaić? Pewnie bez parasolki nie wychodzisz z domu? Nawet gdy świeci słońce?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wyobrazasz sobie literowac to imie? Bo ja nie ;)
      Bardzo deszczowo... czy da sie przyzwyczaic? Chyba tak, chociaz nie powiem, ze jestem zdesperowana , gdy widze ciagle pochmurne niebo...

      Usuń
  6. Strasznie dużo tam pada, a ta tradycja z urodzinami faktycznie dziwaczna jest :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No niestety..inaczej nie nazywalaby sie Zielona Wyspa... wiecznie zielona !

      Usuń
  7. Deszczu tyle bym chyba nie zniosla, choc zapewne da sie przyzwyczaic. Baileys bym nie pogardzila i te cudne widoki z filmiku, rozmarzylam sie!! We Wloszech rowniez koszta rozwodowe sa bardzo wysokie. Jako ciekawoste dodam, iz jeszcze w latach 60tych cudzołóstwo bylo przestepstem, mozna bylo dostac do dwoch lat wiezienia :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Baileys juz nie pilam wieki ;) no prosze... tego nie wiedzialam o tym cudzolostwie we Wloszech ...

      Usuń
  8. Świetne informacje, takie ciekawe! Czytając takie wieści, ma się ochotę na wycieczkę ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Może kiedyś się wybiorę....kto wie :))
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  10. O matko, zwyczaj urodzinowy to chyba taki z lekka niebezpieczny?
    Mi też się Irlandczycy z rudymi włosami kojarzyli:) no i te deszcze... a ja narzekam że u nas czasem pada.

    OdpowiedzUsuń
  11. Boże co to za imię :) nie jestem w stanie tego wypowiedzieć :)
    Co do zwyczaju urodzinowego to coś strasznego, aż mnie dreszcze przeszły!

    OdpowiedzUsuń
  12. Typowa irlandzka, urodzinowa tradycja jest ułożenie dziecka główką w dół i uderzenie nią w drzwi tyle razy, ile ma dziecko lat.Podobno to przynosiło mu to szczęście. Czy na urodziny Starszaka zastosowaliście wspomnianą metodę ?

    OdpowiedzUsuń
  13. Nie ,moja Droga. O tradycji dowiedzialam sie dopiero ,gdy pisalam posta :)

    OdpowiedzUsuń

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Top WordPress Themes