czwartek, 26 lipca 2012

Prawie Roczniak i 27 tygodniak :)

Większość dzieci w tym wieku stawia już pierwsze kroczki - na ogół przy meblach lub trzymane za rączki, ale czasem także samodzielne. Upadki to jeszcze chleb powszedni, ale maluch szybko uczy się techniki  bezpiecznego spadania na pupę w pieluszce. Co oczywiście nie oznacza, że można go choć na chwilę spuścić z oka. Co to, to nie! Roczniak może chciałby już być samodzielny, ale to właśnie teraz jest najbardziej narażony na guzy, siniaki, skaleczenia i inne kontuzje. Każda mama musi maksymalnie zadbać o jego bezpieczeństwo - do kontaktów włożyć zaślepki (do kupienia w marketach lub w IKEA), pozdejmować obrusy ze stołów (łatwo je ściągnąć wraz ze stojącymi na nich szklankami, talerzami...), zabezpieczyć szuflady, oczyścić meble z bibelotów i innych przedmiotów aż do wysokości wyciągniętej w górę rączki dziecka, a przede wszystkim krytycznie przyjrzeć się swoim oknom - czy dziecko nie ma żadnej szansy dostać się na parapet? Czy nie istnieje choćby najmniejsze ryzyko że ciągnąć za klamkę otworzy okno? ( wchodzenie na parapet - tak, sciaganie rzeczy - tak ,nowa umiejetnosc - rzucanie czym popadnie : butelka, smokiem, pilka, butami ).....

Roczniaki są już zazwyczaj posiadaczami około sześciu zębów, niektóre mają ich nawet więcej, a jeszcze inne zaledwie jeden czy dwa.  Tempo wyrastania zębów jest indywidualne i nie należy przejmować się, jeśli ząbki się spóźniają ( jest ich szesc - 4 gorne i 2 dolne)....

Gdy maluch kończy 12 miesięcy, przeciętnie waży około cztery razy tyle, ile w chwili urodzenia. Niektóre dzieci ledwo potrajają wagę urodzeniową - to też jest prawidłowe, o ile maluch rośnie równomiernie, a wykres na siatce centylowej nie spada poniżej 3. centyla ( Szymcio nalezy do 'duzych' dzieci,a wiec rozpoczal swoja zycie z waga 3580 g,a ma juz 12000 g :) calkiem niezle Robaczku)...

Roczniak zaczyna bawić się zabawkami z coraz większym zrozumieniem - próbuje ustawiać jeden klocek na drugim, pochłania go także wkładania i wyciąganie przedmiotów z pudełek czy specjalnych sorterów. Uwielbia być w centrum uwagi - najlepiej, gdy wszyscy domownicy siedzą naokoło i podziwiają jego wyczyny. Potrafi też sam cieszyć się ze swoich osiągnięć, czasem nawet bije sobie brawo (nic dodac ,nic ujac - caly moj Syn.. najlepiej jednak gdy Mama siedzi blisko ,mozna ja uszczypnac, ugryzc, wspiac sie na jej nodze i starac sie chodzic)...

Roczek to także okres wzmożonego zainteresowania innymi dziećmi. W żłobku czy na placu zabaw, maluch będzie coraz intensywniej obserwował i naśladował współuczestników zabawy, jednak nadal najważniejsza będą dla niego mama i tata. To u nich będzie szukał oparcia za każdym razem, gdy coś go przestraszy czy zaniepokoi ( nie tylko dzieci,ale takze zwierzeta, samochody , smieciarki i wszystko inne co sie rusza)...

Jednym slowem - moje dziecko za chwile juz nie bedzi niemowlakiem. Do urodzin zostalo 21 dni!


________________________________________________________________________________


Mija dwudziesty siódmy tydzień ciąży – jest to pierwszy tydzień siódmego miesiąca ciąży. Kończy się drugi trymestr ciąży i powoli zaczyna ostatni, trzeci trymestr. Od tej pory rozwój dziecka będzie polegał na szybkim przyroście masy i dojrzewaniu poszczególnych narządów i układów, tak by mogły podjąć samodzielną pracę po narodzinach. Dziecko mierzy nawet 37 cm (zwykle 34 cm, wymiar CHL), waży już około 1050 gramów i wygląda prawie tak, jak będzie wyglądać zaraz po urodzeniu – jest jedynie jeszcze wyraźnie mniejsze (ostatni raz widzialam Ciebie w 20 tygodniu. Czuje jednak Ciebie codziennie,wiec chyba zobaczymy sie dopiero ,gdy wyjdziesz z mojego Brzuszka)....

Ciało dziecka jeszcze intensywniej przybiera na wadze.( Mamusia tez, juz 8kg)Zwiększa się ilość tkanki tłuszczowej, choć najwięcej jej przybędzie dopiero w ostatnim miesiącu ciąży. Następuje dalsze magazynowanie potrzebnych po urodzeniu składników. Dziecko pije około litra płynu owodniowego dziennie, z którego trawi głównie cukry, co dostarcza mu około 15% zapotrzebowania odżywczego. Dziecko najprawdopodobniej potrafi otwierać oczy i doskonale rozpoznaje intensywność światła. Jeśli jest zbyt silne, potrafi się już od niego odwrócić ( jedyne co wiem,ze lubisz skakac po moich zebrach i wieczorami jestes bardzo ruchliwy)....

W dalszym ciągu bardzo szybko rozwija się i przyrasta mózg. Dziecko przygotowuje się nie tylko do kontrolowania swojego ciała, narządów zmysłów, ale również do intensywnej nauki i poznawania otaczającego go świata, na którym spędzi resztę swojego życia. Dziecko już dobrze słyszy – z pewnością rozpoznaje Twój głos oraz głosy osób, z którymi przebywasz na co dzień. Mów do niego dużo i czule (staram sie Ciebie glaskac i mowic czule, chociaz mam nadzieje,ze nie obrazisz sie ,gdy wiekszosc slow wypowiadam teraz do Szymusia)...

Na tym etapie ciąży musisz więc pogodzić się z częstymi wizytami w toalecie i możliwością niewielkiego nietrzymania moczu. Jednocześnie nie wolno ograniczać spożywania napojów, gdyż nawet niewielkie odwodnienie nie tylko może być groźne dla dziecka, ale będzie zaostrzać inne niechciane objawy ciąży ( oj tak, w nocy wstaje z 3 razy, nietrzymane,niekontrolowanie uplywu moczu tez niestety doswiadczylam)...

Czuje sie dobrze,chociaz codziennie sypiam z Szymusiem,by zebrac w sobie wiecej energii i snu,bo doskonale pamietam jak wyglada zycie z niemowlakiem. Teraz juz nie bedzie on Sam.. jest juz Szymus. Damy rade. Mam kochanego Meza, mam cudna rodzine.. zyjemy sobie dobrze.. bedzie ok :)






5 komentarzy:

  1. bęzie dobrze :) bardzo dobrze..

    OdpowiedzUsuń
  2. najbardziej nie lubię niekontrolowanego kichnięcia... damn! no i z zapałaem ćwiczymy mięsnie Kegla :D

    OdpowiedzUsuń
  3. super Wam się wszystko układa :) rodzinka się powiększa, miłość kwitnie :) cudnie :*

    OdpowiedzUsuń
  4. Minia bardzo lubie sposob w jakim piszesz o swojej rodzinie. Zycze szczescia:) style

    OdpowiedzUsuń

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Top WordPress Themes